Επιμέλεια
Κωνσταντίνος Αντ. Κουλογιάννης

Πτυχιούχος Τ.Ε.Ι.

Λογιστής – Φοροτεχνικός

Μέλος της επιστημονικής ομάδας του Taxheaven

Καλημέρα και καλή εβδομάδα

Χρόνια πολλά σε όλες τις μαμάδες που γιόρταζαν χθες. Λόγω της χθεσινής εορτής όμως θέλω ταυτόχρονα με τις ευχές να εκφράσω και τον θαυμασμό μου σε όλες ειδικά τις νέες μαμάδες οι οποίες σε αυτή την δύσκολη εποχή, είτε με τον σύντροφό τους είτε μόνες τους, βρίσκονται πάντα εκεί για τα παιδιά τους, ενώ ταυτόχρονα τρέχουν όλη μέρα και αγωνίζονται για να αντεπεξέλθουν στις αντίξοες συνθήκες της ελληνικής καθημερινότητας, αποτελώντας παράδειγμα δύναμης και θάρρους για όλους. (ξέρουν αυτές…).

“Το να είσαι μητέρα πλήρους απασχόλησης είναι μια από τις πιο ακριβοπληρωμένες δουλειές, μιας και η πληρωμή είναι σε αγάπη.”

Ελπίζω όσοι είστε τυχεροί και μπορείτε να ακούτε μέχρι και σήμερα την γλυκιά “γκρίνια” της μαμάς, να βρήκατε χρόνο για μια ευχή ή έστω μια καλή κουβέντα. Άλλωστε πολυνομοσχέδια θα βγουν πολλά, μαμά όμως θα είναι πάντα μόνο μία.

Η ανασκόπηση στα σημαντικότερα θέματα της εβδομάδος, αρχίζει φυσικά με το πολυνομοσχέδιο που κατατέθηκε στην βουλή το Σαββάτο το βράδυ. Οι αλλαγές που περιέχει είναι αρκετές, όπως συμβαίνει συχνά με  όλα τα πολυνομοσχέδια των τελευταίων ετών. 

Δείτε εδώ ξεζεμένες περιγραφικά τις 33 σημαντικότερες  αλλαγές που έρχονται με το πολυνομοσχέδιο για να έχετε μια άποψη.

Το νομοσχέδιο αποτελείται από ένα κείμενο διατάξεων 273 σελίδων και προσθέστε άλλες τόσες για την αιτιολογική έκθεση. Ευτυχώς υπάρχει αρκετός χρόνος για τους σούπερ βουλευτές μας, έτσι ώστε να το διαβάσουν, να το κατανοήσουν, και να ψηφίσουν “κατά συνείδηση” (όπως κάνουν πάντα..) μέχρι την Πέμπτη που θα συζητηθεί στην βουλή.



Μερικές παρατηρήσεις


Αρκετές από τις αλλαγές στην φορολογία εισοδήματος, όπως είναι η μείωση του συντελεστή φορολόγησης για τα φυσικά πρόσωπα, η μείωση της εισφοράς αλληλεγγύης, και η μείωση του συντελεστή φορολογίας νομικών προσώπων θα έχουν ισχύ από 1.1.2020, και υπό προϋποθέσεις…

“Υπό την προϋπόθεση και στο βαθμό που, σύμφωνα με εκτίμηση του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα, τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας και τις ελληνικές αρχές, στο πλαίσιο της τελικής αξιολόγησης του Προγράμματος Οικονομικής Προσαρμογής, δεν προκαλείται απόκλιση από τους μεσοπρόθεσμους δημοσιονομικούς στόχους, όπως αυτοί καθορίζονται στο πρόγραμμα που περιλαμβάνει το νομοσχέδιο. “

Η μείωση του αφορολόγητου (άρθρο 10) θα ισχύσει και αυτή από το 1.1.2020 χωρίς όμως προϋποθέσεις…

Τι ισχύει άμεσα

-Καταργείται για το φορολογικό έτος 2017 και εφεξής η μείωση του φόρου για ιατρικές δαπάνες. (πάει και αυτή…)

-Από 1.1.2018 ξεχάστε επίσης και την μείωση κατά 1,5% του φόρου που παρακρατείται στα εισοδήματα από μισθωτή εργασία, συντάξεις και λοιπά.

-Καταργείται επίσης η διάταξη για το αφορολόγητο των βουλευτών από 1.1.2017.(Καιρός ήταν)

-Μειώνεται σε 58.000.000 το επίδομα πετρελαίου θέρμανσης (από 105 εκ.που δόθηκε το 2016).

-Προστίθενται στις υπηρεσίες που υπάγονται σε μειωμένο συντελεστή Φ.Π.Α. αυτές που παρέχονται για την γεωργική παραγωγή. Ωστόσο εδώ παρατηρείται και επαναφορά στον μειωμένο συντελεστή ΦΠΑ και ορισμένων αγαθών σύμφωνα με το υφιστάμενο παράρτημα ΙΙΙ που ήταν πριν στον κανονικό συντελεστή. Θυμάστε όλοι το μπέρδεμα με τα ζώντα ζώα, το σφαγμένο κρέας και όλο αυτό το μπέρδεμα πoy είχε δημιουργηθεί; Ξεχάστε το. Όλα θα επανέλθουν όπως ήταν πριν.


 

Εργασιακά

-Από 21.8.2018 επανέρχεται το καθεστώς των ΣΣΕ (αρχή της επεκτασιμότητας και της ευνοϊκότερης ρύθμισης) όπως ήταν πριν τις αλλαγές του ν.4024/2011

Περικόπτεται η προσωπική διαφορά στις κύριες συντάξεις κατά το μέρος που δεν υπερβαίνει το 18% της καταβαλλόμενης (κατά την έναρξη ισχύος του ν. 4387/2016) σύνταξης.

Γίνονται τροποποιήσεις στον έλεγχο των ομαδικών απολύσεων και στις συνδικαλιστικές άδειες. [Αναλυτικά οι αλλαγές εδώ]


Όσοι θέλετε να μελετήσετε τις νέες διατάξεις, μπορείτε
να ανατρέξετε στα αναλυτικά άρθρα του κόμβου που περιγράφουν επακριβώς
τις αλλαγές, με την αιτιολογική έκθεση, το σχέδιο νόμου αλλά και την
ημερομηνία ισχύος της κάθε διάταξης.

Έχουμε και λέμε λοιπόν: 

Οι μεταβολές στην φορολογία εισοδήματος σε ΦΠΑ και ΕΝΦΙΑ

Οι αλλαγές στον ΚΦΔ, στα πρόστιμα για πλαστά εικονικά, και στους ελέγχους

Οι μεταβολές στις ηλεκτρονικές πληρωμές και στην διαβίβαση λογιστικών στοιχείων στην ΑΑΔΕ.

Οι
αλλαγές στους ηλεκτρονικούς πλειστηριασμούς στην εξωδικαστική ρύθμιση
οφειλών και στον πτωχευτικό κώδικα με το νέο πολυνομοσχέδιο

Οι
διατάξεις για, αύξηση ασφαλιστικών εισφορών, περικοπή συντάξεων, ΣΣΕ,
ομαδικές απολύσεις, συνδικαλιστικές άδειες και ανοίγματος των
καταστημάτων τις Κυριακές

Είμαι υποχρεωμένος να αναφέρω ότι τις τελικές αναλύσεις θα τις κάνουμε όταν ψηφιστεί το νομοσχέδιο, ωστόσο δεν προβλέπω σημαντικές τροποποιήσεις των διατάξεων μέσα στην βουλή. Η τρόικα δεν αφήνει περιθώρια….

Ασφαλιστικές Εισφορές

‘Όπως ήδη ήταν γνωστό από τις διαρροές της προηγούμενης εβδομάδος, με τις διατάξεις του νομοσχεδίου αλλάζει το σύστημα υπολογισμού των ασφαλιστικών εισφορών για ελ. επαγγελματίες, αλλά και για τους αγρότες από 1.1.2018.

Τα ποσοστά των ασφαλιστικών εισφορών των ελεύθερων επαγγελματιών και αυτοαπασχολουμένων θα υπολογίζονται πλέον με βάση το καθαρό εισόδημα πριν από την έκπτωση των ασφαλιστικών εισφορών. Για το έτος 2018, το ως άνω φορολογητέο αποτέλεσμα, επί του οποίου θα υπολογιστεί η ασφαλιστική εισφορά, θα είναι μειωμένο κατά 15% έτσι για να μην μας έρθει “βαρύ”…
Η διάταξη προβλέπει ότι το ίδιο θα ισχύσει και για τους αγρότες, κάτι που μέχρι σήμερα δεν το γνωρίζαμε επακριβώς.

Τις ακριβείς διατάξεις σε ότι αφορά τις αλλαγές στις εισφορές αλλά και στα λοιπά συνταξιοδοτικά θέματα μπορείτε να τις δείτε εδώ 

Από την αλλαγή αυτή στις ασφαλιστικές εισφορές, το κράτος αναμένεται να έχει αύξηση στα έσοδά του το τρομακτικό ποσό των 143 εκατ. ευρώ, γιαυτό και το υπ.Εργασίας υπεραμύνθηκε της διάταξης εκδίδοντας Δ.Τύπου [Δείτε το εδώ], στο οποίο αναφέρει τα γνωστά,  ότι δηλαδή το 80% των ελ. επαγγελματιών και το 90% των αγροτών πληρώνει ήδη λιγότερα με το νέο ασφαλιστικό,οπότε και μετά από αυτές τις αλλαγές το 70% των ασφαλισμένων δεν θα επιβαρυνθεί καθόλου…



Σχετική ανάλυση με τις επιβαρύνσεις από το νέο σύστημα υπολογισμού ασφαλιστικών εισφορών, εκπόνησε για μια ακόμη φορά η επιστημονική ομάδα του κόμβου. Η ανάλυση αυτή βασίζεται φυσικά σε πραγματικά δεδομένα και μπορείτε να την δείτε εδώ [Έως και 28% η αύξηση των εισφορών με το νέο τρόπο υπολογισμού από το 2019 και μετά]. Ο καθένας μπορεί να κρίνει μόνος του εάν επιβαρύνεται ή όχι. Αυτό που είναι σίγουρο όμως είναι ότι για μια ακόμη φορά τα μεσαία εισοδήματα θα πληρώσουν το μάρμαρο, και μάλιστα για μόλις 143 εκ. από τον προϋπολογισμό.

Παραθέτω τέλος για προβληματισμό, τα ΕΠΙΣΗΜΑ στατιστικά της ΑΑΔΕ σχετικά με το εισόδημα που δηλώθηκε από επιχειρηματική δραστηριότητα και από αγροτικό εισόδημα το φορολογικό έτος 2015 :

Επιχειρηματική Δραστηριότητα
  Εισόδημα Αρ.Δηλώσεων Συνολικό εισόδημα
73.38% 10,000 335,751 936,087,551
3.82% 10001-12000 17,484 191,277,155
4.12% 12001-15000 18,837 252,961,626
4.87% 15001-20000 22,288 386,424,561
5.47% 20001-30000 25,024 612,621,893
4.88% 30001-50000 22,330 859,591,857
1.70% 50000-70000 7,784 456,041,490
0.98% 70001-10000 4,504 370,656,250
0.63% 10001-200000 2,873 381,153,277
0.10% 200001-310000 462 110,703,971
0.03% 310001-500000 156 59,377,547
0.02% 500001 και πάνω 79 59,933,535
    457,572 4,676,830,711

 

Από αγροτική Επιχειρηματική Δραστηριότητα
  Εισόδημα Αρ.Δηλώσεων Συνολικό εισόδημα
93.42% 10,000 390,071 593,659,167
1.36% 10001-12000 5,681 62,129,655
1.35% 12001-15000 5,636 75,514,122
1.32% 15001-20000 5,513 95,230,291
1.25% 20001-30000 5,211 126,748,771
0.87% 30001-50000 3,620 137,259,172
0.23% 50000-70000 969 56,404,364
0.12% 70001-10000 509 42,220,345
0.07% 10001-200000 276 35,971,529
0.01% 200001-310000 56 13,924,587
0.00% 310001-500000 20 7,682,519
0.00% 500001 και πάνω 5 3,416,239
    417,567 1,250,160,762

 

Η αλλαγή αυτή όπως ήταν φυσικό προκάλεσε την αντίδραση όλων των εμπλεκόμενων φορέων, πολλοί από τους οποίους ζήτησαν την ανάλυση του κόμβου για να υποστηρίξουν την διαμαρτυρία τους :  Ανακοίνωση ΓΣΕΒΕΕ σχετικά με το νέο υπολογισμό των ασφαλιστικών εισφορών«Η Ε.Σ.Ε.Ε. διαμαρτύρεται για τις νέες αυξήσεις των ασφαλιστικών εισφορών και επισημαίνει τις δυσλειτουργίες του Ε.Φ.Κ.Α.»«Η Π.Ο.Φ.Ε.Ε. λέει ΟΧΙ στη νέα αύξηση των ασφαλιστικών εισφορών»  – Ο.Ε.Ε.: «Ολοκληρωτική εξόντωση των ελ. επαγγελματιών οι αλλαγές στις εισφορές»


Κλείνοντας το θέμα του ασφαλιστικού αυτό που δεν ειπώθηκε από το υπ.  Εργασίας είναι ότι, μπορεί το νέο ασφαλιστικό να είναι ευνοϊκότερο για εισοδήματα κάτω των 15.000 ευρώ (κατά προσέγγιση καθώς το ακριβές ποσό επηρεάζεται και από άλλους παράγοντες), όμως από τις νέες αλλαγές επιβαρύνονται όλοι όσοι δηλώνουν καθαρά κέρδη πάνω από 10.000 έως και 75.000 σε σχέση το υφιστάμενο σύστημα, και όχι σε σχέση με τις εισφορές που ίσχυαν προ του 4387 και τις οποίες έχουμε ήδη ξεχάσει.
Η επιλεκτική σύγκριση δεδομένων μόνο και μόνο για να διασκεδάσουμε τις εντυπώσεις, δεν βοηθάει πάντα….

 

Δηλώσεις εισοδήματος

Για να μην ξεχνιόμαστε όμως,  διανύουμε και περίοδο υποβολής δηλώσεων.  Ο ΟΑΕΔ με ανακοίνωσή του ενημέρωσε ότι τα στοιχεία των βεβαιώσεων για την εφορία έχουν ήδη αποσταλεί. Κάλιο αργά παρά ποτέ... 
Υπενθυμίζω ότι στον κόμβο υπάρχει πλήρως ανανεωμένος ο  οδηγός φορολογικών δηλώσεων φορολογικού έτους 2016.

Σχετικά με το πρόβλημα τώρα  που παρουσιάζεται στις δόσεις φόρου, μετά από την υποβολή των δηλώσεων  των νομικών προσώπων, πρέπει να αναφέρω ότι οι αλλαγές στο έντυπο Ν δεν έχουν ολοκληρωθεί ακόμα. Λόγω του ότι όμως η εφαρμογή Ν δεν κλείνει ποτέ (όπως γίνεται με το Έντυπο Ε1), δεν μπορούμε εύκολα να διακρίνουμε πότε ουσιαστικά είναι διαθέσιμη η εφαρμογή με τις νέες αλλαγές. Στην πραγματικότητα όσο και εάν αυτό φαίνεται περίεργο, εάν η εφαρμογή Ν δούλευε με το ίδιο σύστημα όπως το Ε1, δεν θα είχε ανοίξει για το 2016. Με λίγα λόγια δεν θα μπορούσαμε να υποβάλουμε δηλώσεις νομικών προσώπων.  Φυσικά στην πράξη μπορούμε να το κάνουμε ειδικά εάν δεν επηρεαζόμαστε από τις μικροαλλαγές που έχουν γίνει στην νομοθεσία το 2016.
‘Όμως εάν δεν υπάρχει ιδιαίτερος λόγος, καλό θα ήταν να μην στέλνουμε ακόμα δηλώσεις νομικών προσώπων, μέχρι να ενημερωθεί τουλάχιστον το σύστημα με τον νέο τρόπο καταβολής των δόσεων. 

Σημαντικό είναι όμως να γνωρίζετε ότι σε κάθε περίπτωση όσοι έχετε υποβάλλει δηλώσεις, αλλά και όσοι “βιάζεστε” να υποβάλλεται πριν η ΑΑΔΕ ολοκληρώσει τις αλλαγές στις δόσεις, δεν θα έχετε πρόβλημα. Από σήμερα η ΑΑΔΕ και μέχρι να ολοκληρωθούν πλήρως οι αλλαγές στο σύστημα, θα μεταβάλει “χειροκίνητα” τις καταληκτικές ημερομηνίες των δόσεων που το σύστημα υπολογίζει μετά την υποβολή της δήλωσης έτσι ώστε να είναι σύμφωνες με τις νέες διατάξεις. Ωστόσο εάν για λίγες ώρες βλέπετε ότι η πρώτη δόση λήγει την επόμενη ημέρα, μην ανησυχείτε γιατί θα διορθωθεί. [Σχετικά με το πρόβλημα στις δόσεις δηλώσεων νομικών προσώπων]

Κλείνω την εισαγωγή με δύο επισημάνσεις σχετικά με τα θέματα των αγροτών.

-Δείτε τα πολύ σημαντικά άρθρα που δημοσιεύθηκαν στον κόμβο : Ορισμένα «φλέγοντα» ζητήματα για τη φορολογία των αγροτώνΣυχνές ερωτήσεις – απαντήσεις σχετικά με τις μετατάξεις των αγροτών.

-Σχετικά με τον κωδικό 037 της δήλωσης Ε1 (είστε κατ’ επάγγελμα αγρότης) αναμένονται εξελίξεις εντός της εβδομάδος, οπότε καλό θα ήταν να μην βιαστείτε να στείλετε δηλώσεις όσοι δεν το έχετε δει προσυμπληρωμένο (λέτε να ανοίξει πλήρως και να μπορεί να συμπληρωθεί από τον φορολογούμενο😉

 

⥢⥤

 


Θέματα που πρέπει να γνωρίζετε

Δαπάνες που εκπίπτουν

ΣτΕ 1819/2015 Δαπάνες που εκπίπτουν από τα ακαθάριστα έσοδα.
 

Μια μια ακόμη απόφασή του το Σ.τ.Ε. —η οποία αφορούσε μεγάλη πολυεθνική εταιρία— αποφάσισε ότι τα διάφορα έξοδα (αγορές εφημερίδων σωματείου, λουλουδιών κ.λπ.), φιλοδωρήματα, εξόφληση ζημιών αυτοκινήτων, έξοδα κίνησης προσωπικού, έξοδα ποδοσφαιρικής ομάδας, αγορά δώρων και έξοδα δεξιώσεων, ψυχαγωγίας  που καταβλήθηκαν οικειοθελώς από την εταιρεία, είναι παραγωγικές και ορθά αναγνωρίστηκαν προς έκπτωση, δεδομένου ότι ορισμένες από αυτές αφορούν το προσωπικό της εταιρείας και η καταβολή τους απέβλεψε την τόνωση της έφεσης του προσωπικού για παραγωγική εργασία, ενώ οι υπόλοιπες καταβλήθηκαν μέσα στα πλαίσια της επιχειρηματικής της δραστηριότητας.

Το Σ.τ.Ε. αναφέρθηκε επίσης και στην έννοια των εξόδων διαχείρισης (νοούνται οι παραγωγικές γενικά δαπάνες της επιχειρήσεως, δηλαδή οι δαπάνες οι οποίες, εν όψει του σκοπού για τον οποίο διατίθενται και των εκάστοτε ειδικών συνθηκών, συμβάλλουν στην διεύρυνση των εργασιών της επιχειρήσεως και στην αύξηση του εισοδήματος της, ανεξαρτήτως αν καταβάλλονται οικειοθελώς,) επαναλαμβάνοντας για τις εν λόγω δαπάνες την ίδια φράση της ερμηνευτικής απόφασης (ΠΟΛ.1113/2.6.2015) του σχετικού άρθρου του ΚΦΕ ότι δεν επιτρέπεται δε στην φορολογική αρχή και στα διοικητικά δικαστήρια να ελέγχουν την σκοπιμότητα και το προσήκον μέτρο των δαπανών.”

 

Ρύθμιση ασφαλιστικών οφειλών στο πλαίσιο του εξωδικαστικού συμβιβασμού

Στο επόμενο δίμηνο οι αποφάσεις για τη ρύθμιση των ληξιπρόθεσμων οφειλών προς τα ασφαλιστικά ταμεία – Ποιo ύψος οφειλών θα ρυθμίζεται και σε πόσες δόσεις

Σε απάντηση στην βουλή ο κος Πετρόπουλος σημείωσε τα εξής :

Υπάρχουν δυο περιπτώσεις που προβλέπονται στο άρθρο 21 του νόμου για τον εξωδικαστικό συμβιβασμό.
Σύμφωνα με αυτές τις περιπτώσεις, έχουμε από τη μια τη χρέωση μέχρι 3.000 ευρώ, που μπορεί να εξοφληθεί στις τριάντα έξι δόσεις και είναι οφειλή αποκλειστικά και μόνο προς τον φορέα κοινωνικής ασφάλισης, ή προς το Δημόσιο, ή και προς τα δυο.
Συνεπώς, προβλέπεται για αυτήν την περίπτωση, χωρίς τη δυνατότητα διαγραφής των προσαυξήσεων και των τόκων, για ποσό μέχρι 3.000 ευρώ.
Για οποιοδήποτε ποσό υπερβαίνει τις 3.000 ευρώ, άρα, 20.000, 25.000 ευρώ -και όσο είναι αυτό-, προβλέπεται στην ίδια διάταξη η εξόφληση σε μέχρι και εκατόν είκοσι μηνιαίες δόσεις.
Φαντάζομαι ότι θα έχουμε τελειώσει μέσα στο δίμηνο. Έχουμε κατασκευάσει την ηλεκτρονική φόρμα, που συλλέγει τα στοιχεία, και κάνουμε ήδη την επεξεργασία των δεδομένων για να δημιουργήσουμε μοντέλα. Πιστεύω ότι σε αυτό το χρονικό διάστημα θα είμαστε έτοιμοι.

 

ΦΠΑ

Ποσό Φ.Π.Α. που ανεγράφη σε εκδοθέν τιμολόγιο και απεδόθη στο Δημόσιο, ανεξάρτητα από το εάν είχε εισπραχθεί ή όχι από τον αντισυμβαλλόμενο, δεν ήταν επιστρεπτέος ως αχρεωστήτως καταβληθείς 

[ΣτΕ 773/2016 Ποσό Φ.Π.Α. που ανεγράφη σε εκδοθέν τιμολόγιο και απεδόθη στο Δημόσιο, ανεξάρτητα από το εάν είχε εισπραχθεί ή όχι από τον αντισυμβαλλόμενο, δεν ήταν επιστρεπτέος ως αχρεωστήτως καταβληθείς]

 

Ο εκδότης φορολογικού στοιχείου, εφόσον, ανέγραψε σ’ αυτό ποσόν ως φόρο προστιθέμενης αξίας, έχει, εκ μόνης της αναγραφής του φόρου, υποχρέωση αποδόσεώς του στο Δημόσιο. Ως εκ τούτου, άλλωστε, επί αποδόσεως του φόρου αυτού δεν υπάρχει αξίωση επιστροφής του, μη εφαρμοζομένου στην περίπτωση αυτή του άρθρου 27 παρ. 1 του ως άνω νόμου περί επιστροφής αχρεωστήτως καταβληθέντος φόρου, διότι το αποδιδόμενο ποσόν αναγραφέν σε τιμολόγια ή άλλα στοιχεία φόρου δεν καταβάλλεται, κατά τα ανωτέρω, αχρεωστήτως.

Ο ΦΠΑ, ως επιρριπτόμενος στον αντισυμβαλλόμενο χρεώνεται στο τιμολόγιο ή άλλο έγγραφο που επέχει θέση τιμολογίου και εισπράττεται από τον εκδότη τους, οπότε ο μεν εκδότης του τιμολογίου αποδίδει το ΦΠΑ στο δημόσιο, ως φόρο εκροών μετά την αφαίρεση του φόρου εισροών, ο δε λήπτης του τιμολογίου, εφόσον είναι υποκείμενο του φόρου και όχι τελευταίος καταναλωτής, τον εκπίπτει ως φόρο εισροών από το φόρο εκροών και τη διαφορά την αποδίδει στο Δημόσιο. Αν στο σχετικό τιμολόγιο έχει χρεωθεί από τον εκδότη του ΦΠΑ για κάποια συναλλαγή, ο φόρος αυτός είναι αποδοτέος στο Δημόσιο, ανεξαρτήτως του αν είχε εισπραχθεί ή όχι από τον αντισυμβαλλόμενο, διότι ο λήπτης του τιμολογίου μπορεί να τον εκπέσει από το φόρο εκροών ως φόρο εισροών, ανεξαρτήτως του αν πράγματι τον είχε καταβάλει ή όχι στον αντισυμβαλλόμενό του.
Αν ο εκδότης του τιμολογίου δεν είναι υποκείμενος στο φόρο και δεν αποδώσει τον εισπραχθέντα φόρο που χρεώθηκε στο τιμολόγιο, ο δε λήπτης του τιμολογίου, ως υποκείμενος στο φόρο τον εκπέσει από το φόρο εκροών του, τότε ζημιώνεται το Δημόσιο κατά το ανωτέρω ποσό του φόρου που διέφυγε.
 

 

ΔΕΚ – Δραστηριότητες «στενά συνδεόμενες» με την κύρια παροχή εκπαιδεύσεως και απαλλασσόμενες από το Φ.Π.Α.

ΔΕΚ – Υπόθεση C-699/15 Φ.Π.Α. – Παροχές εξ επαχθούς αιτίας υπηρεσιών εστιάσεως και ψυχαγωγίας από εκπαιδευτικό ίδρυμα προς περιορισμένο κοινό

Το Ευρωπαϊκό δικαστήριο αποφάσισε σε δίκη της 4ης Μαΐου 2017, ότι μπορούν να χαρακτηριστούν ως παροχές υπηρεσιών «στενά συνδεόμενες» με την κύρια παροχή εκπαιδεύσεως, και, ως εκ τούτου, απαλλασσόμενες από τον ΦΠΑ, οι δραστηριότητες, που ασκούνται υπό περιστάσεις και οι οποίες συνίστανται στην παροχή από σπουδαστές ιδρύματος τριτοβάθμιας εκπαιδεύσεως, στο πλαίσιο της εκπαιδεύσεώς τους και εξ επαχθούς αιτίας, υπηρεσιών εστιάσεως και ψυχαγωγίας προς τρίτους, εφόσον οι υπηρεσίες αυτές είναι απαραίτητες για την εκπαίδευσή τους και δεν προορίζονται για να προσπορίσουν στο ίδρυμα αυτό συμπληρωματικά έσοδα, με την πραγματοποίηση πράξεων που ανταγωνίζονται άμεσα τις πράξεις εμπορικών επιχειρήσεων υποκείμενων στον ΦΠΑ, πράγμα που εναπόκειται στον εθνικό δικαστή να εξακριβώσει.

 

 ⥢⥤

 
Επισημάνσεις εβδομάδος

(Upd) Εξόφληση συναλλαγών μεταξύ επιχειρήσεων και ιδιωτών. Όλα όσα ισχύουν μέσα από χρηστικούς πίνακες

 

⥢⥤

 




Τα


Briefing της


 εβδομάδας

 

Το briefing της ημέρας – Ασφαλιστικές εισφορές ελ. επαγγελματιών, δραστηριότητες «στενά συνδεόμενες» με την κύρια παροχή εκπαιδεύσεως κ.ά. (09.05.2017)

Το briefing της ημέρας – Αυξήσεις στις ασφαλιστικές εισφορές, παραγωγικές δαπάνες κ.ά. (08.05.2017)

Το briefing της ημέρας – Ασφαλιστικές εισφορές ελ. επαγγελματιών, δραστηριότητες «στενά συνδεόμενες» με την κύρια παροχή εκπαιδεύσεως κ.ά. (09.05.2017)

Το briefing της ημέρας – Φορολογία αγροτών, συστάσεις και διαγραφές επιχειρήσεων κ.ά. (11.05.2017)

⥢⥤

 


Σημαντικές φορολογικές αποφάσεις περασμένης εβδομάδος

 

■  ΠΟΛ.1072/2017 Κοινοποίηση της με αριθμό 287/2016 γνωμοδότησης του Νομικού Συμβουλίου του ΚράτουςΓνωμοδότηση Ν.Σ.Κ. 287/2016 Φορολογία εισοδήματος. Απαλλαγή μερισμάτων μετόχων αλλοδαπής πλοιοκτήτριας, διαχειρίστριας και ναυλώτριας εταιρίας

Με την ΠΟΛ.1072/2017 γίνεται δεκτή από τον Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων η υπ’ αριθ. 287/2016 γνωμοδότηση της Α’ Τακτικής Ολομέλειας του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους.

Σύμφωνα με τη γνωμοδότηση, έγιναν δεκτά τα εξής:

α) με βάση τις διατάξεις του άρθρου 26 του ν. 27/1975 (όπως ίσχυε κατά το χρόνο υποβολής του ερωτήματος, πριν την αντικατάστασή του με το άρθρο 24 παρ. 1 του ν. 4110/2013) απαλλάσσονται της φορολογίας εισοδήματος τα μερίσματα που αποκτούν οι μέτοχοι αλλοδαπής πλοιοκτήτριας εταιρείας, κάτοικοι Ελλάδας, όταν το υπό ξένη σημαία πλοίο της διαχειρίζεται αλλοδαπή εταιρεία, μέσω γραφείου εγκατεστημένου στην Ελλάδα κατά τις διατάξεις του άρθρου 25 του ν. 27/1975, ασχέτως προς το πρόσωπο το οποίο ανέθεσε τη διαχείριση σε αυτήν

β) δεν απαλλάσσονται της φορολογίας εισοδήματος βάσει της διατάξεως αυτής τα μερίσματα που αποκτούν οι μέτοχοι αλλοδαπής εταιρείας, κάτοικοι Ελλάδας, η οποία διαχειρίζεται το υπό ξένη σημαία πλοίο, μέσω γραφείου της εγκατεστημένου στην Ελλάδα και

γ) βάσει της ίδιας διατάξεως δεν απαλλάσσονται της φορολογίας εισοδήματος τα κέρδη της αλλοδαπής ναυλώτριας εταιρείας και τα μερίσματα που καταβάλλει στους μετόχους της.

 

 

■  Αγρότες του ειδικού καθεστώτος Φ.Π.Α.  – ΠΟΛ.1073/2017 Ρυθμίσεις για τους αγρότες του ειδικού καθεστώτος Φ.Π.Α.

 

Με την απόφαση αυτή κοινοποιούνται οι διατάξεις του ν. 4467 σχετικά με τις ρυθμίσεις των αγροτών του ειδικού καθεστώτος Φ.Π.Α.  Δόθηκαν διευκρινίσεις σχετικά με την ένταξη των αγροτών σε κανονικό καθεστώς ΦΠΑ μέχρι τις 12.5.2017.
Επίσης προβλέπεται η διαγραφή των προστίμων για την εκπρόθεσμη μεταβολή ένταξης στο κανονικό καθεστώς (σε όσους έχουν επιβληθεί).
Ρυθμίζεται  το θέμα της έκδοσης πιστωτικού στις περιπτώσεις που έχουν πραγματοποιηθεί παραδόσεις αγροτικών προϊόντων με ΦΠΑ από αγρότες που θα ενταχθούν ξανά στο ειδικό καθεστώς από 1.1.2017.
Ρυθμίζεται επίσης και το θέμα της υποβολής δηλώσεων ΦΠΑ αλλά και της καταβολής του φόρου για ορισμένες περιπτώσεις.

Αναλυτικά δείτε όλα όσα προβλέπει η εγκύκλιος με την μορφή ερώτησης – απάντησης στο αναλυτικό άρθρο του κόμβου :  [Συχνές ερωτήσεις – απαντήσεις σχετικά με τις μετατάξεις των αγροτών]

Για τους αγρότες δείτε επίσης και : Ορισμένα «φλέγοντα» ζητήματα για τη φορολογία των αγροτών

 

■   Αριθμ. ΔΕΛ Β 1062442 ΕΞ 2017 Τύπος Οριστικής Πράξης προσδιορισμού Φ.Π.Α. και Πράξης Επιβολής Προστίμου

Με την εγκύκλιο αυτή ορίζεται ο τύπος της οριστικής πράξης διορθωτικού προσδιορισμού Φ.Π.Α. και πράξης επιβολής προστίμου, που εκδίδεται για ελεγχόμενο διάστημα στο οποίο εμπεριέχονται φορολογικές περίοδοι από 1 Απριλίου 2015 και εφεξής, όπως το παρακάτω υπόδειγμα.

Καλό είναι να μην τη δείτε μπροστά σας ποτέ.

 

■   Φορολογητέα αξία της αντιπαροχής που λαμβάνουν οι άμισθοι υποθηκοφύλακες – Τυχόν αναδρομική επιβολή Φ.Π.Α. επί των επίμαχων δικαιωμάτων

Γνωμοδότηση Ν.Σ.Κ. 99/2017 1) Εάν περιλαμβάνονται στη φορολογητέα αξία της αντιπαροχής που λαμβάνουν οι άμισθοι υποθηκοφύλακες, για την από μέρους τους παροχή υπηρεσιών, το σύνολο των δικαιωμάτων τα οποία εισπράττουν (αναλογικά, πάγια και γραφικά), κατά το άρθρο 19 παρ. 1 του Κώδικα ΦΠΑ. 2) Εάν, με βάση τις αρχές της χρηστής διοίκησης και της δικαιολογημένης εμπιστοσύνης του φορολογούμενου, δικαιολογείται η μη αναζήτηση του ΦΠΑ από το χρόνο έναρξης ισχύος των οικείων διατάξεων, λαμβανομένου υπόψη ότι διευρύνεται η βάση επιβολής του ΦΠΑ σε σχέση με τις οδηγίες που έχουν ήδη δοθεί με την εγκύκλιο ΠΟΛ. 1100/2010 για την από 1.7.2010 υπαγωγή στο ΦΠΑ των άμισθων υποθηκοφυλάκων.

Σύμφωνα με την υπ’ αριθ. 99/2017 Γνωμοδότηση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, στη φορολογητέα αξία της αντιπαροχής που λαμβάνουν οι άμισθοι υποθηκοφύλακες για την από μέρους τους παροχή υπηρεσιών, περιλαμβάνεται, σύμφωνα με την παράγραφο 1 του άρθρου 19 του Κώδικα ΦΠΑ (ν. 2859/2000, όπως ισχύει), το σύνολο των δικαιωμάτων τα οποία εισπράττουν ως αναλογικά, πάγια και γραφικά.

Η τυχόν αναδρομική επιβολή ΦΠΑ επί των επίμαχων δικαιωμάτων θα ήταν αντίθετη προς τις αρχές της χρηστής διοίκησης και της δικαιολογημένης εμπιστοσύνης των ως άνω φορολογουμένων, εφόσον η φορολογική διοίκηση ήθελε κρίνει, σωρευτικά, ότι η μη καταβολή του Φόρου Προστιθέμενης Αξίας οφείλεται στο γεγονός ότι οι υπόχρεοι συμμορφώθηκαν καλοπίστως προς την υπ’ αριθμ. ΠΟΛ.1100/24.6.2010 εγκύκλιο του Υπουργού των Οικονομικών και ότι η αναδρομική αυτή επιβάρυνση θα μπορούσε, ενόψει των συντρεχουσών σε κάθε συγκεκριμένη περίπτωση συνθηκών, να θέσει σε σοβαρό κίνδυνο την οικονομική σταθερότητα και την εύρυθμη λειτουργία των άμισθων υποθηκοφυλακείων.

Αναμένεται να γίνει δεκτή από την ΑΑΔΕ.

 

■  Φορολογική μεταχείριση μερισμάτων που καταβάλλονται σε μέτοχο αλλοδαπής πλοιοκτήτριας εταιρείας

Γνωμοδότηση Ν.Σ.Κ. 100/2017 Φορολογική μεταχείριση μερισμάτων, που καταβάλλονται σε μέτοχο αλλοδαπής πλοιοκτήτριας εταιρείας

Σύμφωνα με την Γνωμ. 100/2017, τα μερίσματα που καταβάλλονται σε μέτοχο αλλοδαπής πλοιοκτήτριας εταιρείας, τα πλοία της οποίας διαχειρίζεται εταιρεία εγκατεστημένη στην Ελλάδα, όχι απευθείας από την πλοιοκτήτρια ή τη διαχειρίστρια εταιρεία του άρθρου 25 του ν. 27/1975, αλλά μέσω τρίτου προσώπου, φυσικού ή νομικού («ταμία»), κατόπιν σχετικής ανάθεσης από τη διαχειρίστρια, εμπίπτουν στην εκ του άρθρου 26 ν. 27/1975 φορολογική απαλλαγή των μερισμάτων της πλοιοκτήτριας εταιρείας, εφόσον συντρέχουν οι τιθέμενες από τη διάταξη αυτή προϋποθέσεις και μπορεί να διαπιστωθεί, από τον διενεργούμενο έλεγχο, ότι πρόκειται για διανομή κερδών αλλοδαπών πλοιοκτητριών εταιρειών που εκμεταλλεύονται πλοία με ξένη σημαία, τα οποία διαχειρίζεται εταιρεία εγκατεστημένη στην Ελλάδα με βάση τις διατάξεις του άρθρου 25 του ν. 27/1975.

 

■    Εγκατάσταση φωτοβολταΐκών σταθμών από αυτοπαραγωγούς με εφαρμογή εικονικού ενεργειακού συμψηφισμού

Αριθμ. ΑΠΕΗΛ/ Α/Φ1/ οικ. 175067/ 2017 Εγκατάσταση φωτοβολταϊκών σταθμών από αυτοπαραγωγούς με εφαρμογή ενεργειακού συμψηφισμού ή εικονικού ενεργειακού συμψηφισμού σύμφωνα με το άρθρου 14Α του ν. 3468/2006, όπως ισχύει

 

Με την Απόφαση, την οποία υπογράφει ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Γιώργος Σταθάκης, καθιερώνεται μία σημαντική αλλαγή φιλοσοφίας στον τομέα των φωτοβολταϊκών, η οποία σε δεύτερο χρόνο θα επεκταθεί καλύπτοντας και άλλες τεχνολογίες. Βασικός στόχος είναι η ενίσχυση της αυτοπαραγωγής, ως μέσο εξοικονόμησης ενέργειας και μείωσης του ενεργειακού κόστους, με έμφαση στην ενεργό συμμετοχή των καταναλωτών-αυτοπαραγωγών.

 

 ■   Υποχρεωτική ενσωμάτωση όλων των αντίστοιχων τελών και του Φ.Π.Α. στις αναγραφόμενες τιμές λιανικής, τηλεφωνίας και συνδρομητικής τηλεόρασης

.Ε.Τ.Τ.: Αριθ. πρωτ.: 806/04/ 2017 Ενσωμάτωση του τέλους συνδρομητών σταθερής τηλεφωνίας, του τέλους συνδρομητών κινητής τηλεφωνίας, του τέλους καρτοκινητής τηλεφωνίας και του τέλους στη συνδρομητική τηλεόραση στις αναγραφόμενες/ προσφερόμενες τιμές υπηρεσιών ηλεκτρονικών επικοινωνιών

Με σκοπό την ενίσχυση της προστασίας των καταναλωτών και της διαφάνειας των χρεώσεων, η ΕΕΤΤ εκδίδει οδηγία προς τους παρόχους υπηρεσιών ηλεκτρονικών επικοινωνιών για την υποχρεωτική ενσωμάτωση όλων των αντίστοιχων τελών και του ΦΠΑ στις αναγραφόμενες τιμές λιανικής, που περιλαμβάνονται στους τιμοκαταλόγους και γενικότερα στο διαφημιστικό και προωθητικό υλικό που διαθέτουν στην ελληνική αγορά.

Η οδηγία της ΕΕΤΤ για την υποχρεωτική αναγραφή των τελικών τιμών λιανικής πρόκειται να διευκολύνει σημαντικά τους συνδρομητές στη σύγκριση και επιλογή, βάσει κόστους, μεταξύ υπηρεσιών και παρόχων. Συγκεκριμένα, οι πάροχοι υπηρεσιών ηλεκτρονικών επικοινωνιών υποχρεούνται να αναγράφουν την τελική τιμή στις υπηρεσίες λιανικής, συμπεριλαμβανομένων των αντίστοιχων τελών συνδρομητή σε σταθερή, κινητή και καρτοκινητή τηλεφωνία και συνδρομητική τηλεόραση, καθώς και του ΦΠΑ.

 

 ■    (Upd) Μετατροπή ατομικής επιχείρησης σε Ι.Κ.Ε. – Εφαρμογή του ν. 2166/93

ΔΕΑΦ Β 1066057 ΕΞ 2017 (ΟΡΘΗ ΕΠΑΝΑΛΗΨΗ) Εφαρμογή των διατάξεων του ν.2166/1993 κατά τη μετατροπή ατομικής επιχείρησης σε Ιδιωτική Κεφαλαιουχική Εταιρεία (Ι.Κ.Ε.)
 

Σύμφωνα με όσα αναφέρονται στο έγγραφο ΔΕΑΦ Β 1066057 ΕΞ 2017 (ΟΡΘΗ ΕΠΑΝΑΛΗΨΗ) της Α.Α.Δ.Ε., σε περίπτωση μετατροπής ατομικής επιχείρησης σε Ι.Κ.Ε. κατ’ εφαρμογή των διατάξεων του ν.2166/1993, το εταιρικό κεφάλαιο της προερχόμενης από μετατροπή Ι.Κ.Ε. δεν μπορεί να είναι μικρότερο των εκατόν σαράντα έξι χιλιάδων και επτακοσίων τριάντα πέντε (146.735) ευρώ, κατ’ ανάλογη εφαρμογή των όσων ισχύουν για τις Ε.Π.Ε., δεδομένου ότι με βάση τις διατάξεις του ν.2166/1993, το εταιρικό κεφάλαιο της προερχόμενης από μετασχηματισμό Ε.Π.Ε., ο φορολογικός χειρισμός των οποίων εξομοιώνεται με αυτόν των Ι.Κ.Ε., δεν μπορεί να είναι κατώτερο από το ποσό αυτό.


 

 

⥢⥤

 


Αρθρογραφία κόμβου

Εξόφληση συναλλαγών μεταξύ επιχειρήσεων και ιδιωτών. Όλα όσα ισχύουν μέσα από χρηστικούς πίνακες


(Upd) Η εκτύπωση των βεβαιώσεων για το φορολογικό έτος 2016

Ανταλλαγή πληροφοριών μεταξύ φορολογικών αρχών

 

⥢⥤

 

Δικαστικές αποφάσεις  

Άρειος Πάγος 272/2017 Δικαίωμα του εργαζομένου να αξιώσει από τον εργοδότη την αμοιβή που καταβάλλει ο τελευταίος οικειοθελώς σε άλλο μισθωτό, που ανήκει στην ίδια κατηγορία και παρέχει υπό τις ίδιες συνθήκες την ίδια εργασία, εκτός αν η εξαίρεση από την αμοιβή είναι δίκαιη και εύλογη ως συνέπεια συνδρομής ειδικού και σοβαρού, κατ’ αντικειμενική κρίση, λόγου, τον οποίο προτείνει και αποδεικνύει ο εργοδότης

■  Άρειος Πάγος 40/2017
Συνυπολογισμός πρόσθετων αμοιβών στον υπολογισμό Δώρων Χριστουγέννων και Πάσχα, επιδόματος αδείας και αποδοχών αδείας

■  Άρειος Πάγος 330/2017 Χρηματική ικανοποίηση για ηθική βλάβη ή ψυχική οδύνη οφείλεται και επί εργατικού ατυχήματος. Πταίσμα του εργοδότη του παθόντος ή θανατωθέντος

ΣτΕ 678/2017 Αποζημίωση για αναγκαστική απαλλοτρίωση – Αντισυνταγματική η διάταξη νόμου (άρθρου 28 παρ. 3 περ. ζ του ΚΦΕ, όπως τροποποιήθηκε με το άρ. 22 παρ. 8 του ν. 2648/1998) που προβλέπει την επιβολή φόρου στη διαφορά μεταξύ του ύψους της αποζημίωσης και της τιμής κτήσης του ακινήτου, διότι καθιστά μη πλήρη την αποζημίωση


 

⥢⥤

 

Λοιπές Ειδήσεις

 

  Συνάντηση εκπροσώπων Π.Ο.Φ.Ε.Ε. – Ε.Φ.Ε.Ε.Α. με τον Υφ. Κοινωνικής Ασφάλισης κ. Πετρόπουλο και με Επιστημονικούς και Επαγγελματικούς Φορείς

  Νομοσχέδιο που ξεμπλοκάρει υποθέσεις φοροδιαφυγής ή ξεπλύματος βρώμικου χρήματος – Σε δημόσια διαβούλευση το ν/σ για την Ευρωπαϊκή Εντολή Έρευνας σε ποινικές υποθέσεις

  Διαγωνισμός από την Α.Α.Δ.Ε. για την ανάπτυξη αυτοματοποιημένου μηχανισμού για τη διαχείριση των οφειλών και την αυτοματοποίηση συμψηφισμών και ρυθμίσεων


Τα αποτελέσματα του «ΕΡΓΑΝΗ» για τον Απρίλιο


Κυριότερα σημεία ομιλίας Διοικητή Α.Α.Δ.Ε., Γ. Πιτσιλή, στη διεθνή ημερίδα της Α.Α.Δ.Ε. με τίτλο «Επίλυση Διαφορών και Προστασία του Φορολογουμένου»


Η χορήγηση Α.Φ.Μ. γίνεται στους νόμιμα διαμένοντες στη χώρα


Διαμόρφωση φορολογητέας αξίας για την επιβολή του τέλους ταξινόμησης των μεταχειρισμένων επιβατικών αυτοκινήτων


Οι συστάσεις και οι διαγραφές επιχειρήσεων από το 2012 έως σήμερα

 

 

⥢⥤

 

Λοιπές αποφάσεις


ΔΕΚ – Υπόθεση C‑593/14 Ελευθερία εγκαταστάσεως – Φορολογική νομοθεσία περί υποκεφαλαιοποιήσεως θυγατρικών εταιριών – Συνυπολογισμός στα φορολογητέα κέρδη δανείστριας εταιρίας των τόκων των δανείων τους οποίους κατέβαλε εγκατεστημένη στην αλλοδαπή θυγατρική δανειολήπτρια εταιρία – Φορολογική απαλλαγή των τόκων τους οποίους κατέβαλε εγκατεστημένη στην ημεδαπή θυγατρική δανειολήπτρια εταιρία– Ισόρροπη κατανομή της εξουσίας φορολογήσεως μεταξύ των κρατών μελών – Ανάγκη αποτροπής του κινδύνου φοροαποφυγής


Αριθ. πρωτ.: Δ.Π.Δ.Α. Α.Α.Δ.Ε. Γ 1067616 ΕΞ 2017 Στοιχεία εκτέλεσης Προϋπολογισμού Α.Α.Δ.Ε. Απριλίου 2017


Αριθμ. πρωτ.: A 25559-1617-17 Δικαίωμα χρήσης πινακίδων ΔΟΚ από επιχειρήσεις

 

⥢⥤

 

Υποχρεώσεις εβδομάδος και όχι μόνο

Αυτή την εβδομάδα δεν υπάρχουν σημαντικές φορολογικές υποχρεώσεις.  Άρα δικαιολογίες για την μη συμμετοχή στην καθολική απεργία της 17ης Μαΐου δεν υπάρχουν….

Τα “πράγματα” δυσκολεύουν από την άλλη εβδομάδα…

22 Μαϊ 2017  Υποβολή δήλωσης απόδοσης ειδικού φόρου επί των ακινήτων ν. 3091/2002

22  Μαϊ 2017 Υποβολή δήλωσης και καταβολή χαρτοσήμου διαφόρων περιπτώσεων


22 Μαϊ 2017  Υποβολή δήλωσης απόδοσης του ειδικού φόρου τηλεοπτικών διαφημίσεων προηγούμενου μηνός

26 Μαϊ 2017 Υποβολή Ανακεφαλαιωτικού Πίνακα Ενδοκοινοτικών αποκτήσεων και παραδόσεων αγαθών, καθώς και παροχής και λήψης υπηρεσιών μέσω του ειδικού δικτύου TAXISnet, για συναλλαγές που αφορούν τον προηγούμενο μήνα, ανεξαρτήτως Α.Φ.Μ


 

 

Επίλογος

Αφιερωμένο σε όλες τις μαμάδες.

Κάπου εδώ όπως θα καταλάβατε το σημερινό σχόλιο έφτασε στο τέλος του.

Περισσότερα… https://www.taxheaven.gr/news/news/view/id/34961